Selecteer een pagina

Het is zaterdagochtend en ik word wakker. Ik heb besloten naar een yogales te gaan, maar veel zin heb ik niet. Toch ga ik, want ik weet dat ik me daarna beter voel. Met tegenzin fiets ik naar de yogastudio.
Eenmaal in de studio en op de mat, erger ik me aan het gepraat en gerommel van de docent en andere yogi’s: “Dit is een yogales, kunnen we stil zijn?!”
En dan begint de les. We doen zonnegroeten, heel veel zonnegroeten.. van downward facing dog naar de plank en dat heel vaak achter elkaar. Ik voel dat ik minder flexibel ben dan gisteren, en voel dat ik veel houdingen niet kan uitvoeren zoals ik zou willen. “Bah…. hier ben ik toch niet voor gekomen?”

Yoga en weerstand: deze twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daar waar je ruimte wilt creëren en waar je grenzen aan het verleggen bent, komt weerstand altijd om de hoek kijken. Weerstand is een onderdeel van de yogales. Je kunt simpelweg niet alles prettig en leuk vinden. Je hebt vast ook een voorkeur voor een bepaald seizoen, meer dan een ander.
Zo werkt het ook in de yogales.

 

Yogales is als de seizoenen

Je kunt de opbouw van een yogales zien als de seizoenen: het begin van de les is de lente, met groei en opbouw en veel aandacht voor het warm maken van het lichaam. Daarna ga je door naar het gedeelte waar de zomer centraal staat, met de ‘peak’ poses (vaak de staande houdingen) die volle bloei vertegenwoordigen. Vervolgens brengen houdingen laag aan de grond verkoeling en introspectie, zoals de herfst dat ook kan doen. Je sluit af met savasana: de rust en verstilling van de winter. Alles heeft een eigen doel.

Zo is er ook in een yogales altijd een combinatie van Stira & Sukham, stabiliteit (spierkracht) en ruimte (flexibiliteit). Dat is waarom je bij de ene pose harder moet werken dan bij de andere, afhankelijk van jouw kwaliteit – en of je meer spierkracht of flexibiliteit hebt.

 

Onderzoek je weerstand 

Interessant is om de weerstand te onderzoeken: waar heb je weerstand tegen? Waar voel je de weerstand? Word je uitgedaagd, of voel je angst voor een bepaalde houding? Is het fysiek, voel je dat je niet verder kan, aan je spieren – verzuring -, of is het mentale weerstand?

“Ik kan dit niet.”
“Ik wil dit niet.”
“Wat doe ik hier?! Ik had ook lekker op de bank kunnen liggen!”

 

Openstaan voor groei 

Wat het ook is, laat het er zijn. Het gaat erom wat jij met de weerstand doet en of je openstaat voor groei. Kun je er met je gedachten bij blijven? Kun je jouw grenzen en lichaam respecteren? Onderzoek wat er met jou gebeurt als je de weerstand toelaat en los kunt laten. Door je jezelf geen schade aan te doen, maar misschien wel grenzen te verleggen en even buiten je comfort zone te treden. In weerstand zit de groei – en die vind je als je kunt accepteren wat er is en ruimte maakt!

“De houding begint pas wanneer je eruit wilt komen”
– Patanjali

Tijdens onze lessen gaan wij in op hoe je met weerstand om kunt gaan. Check hier het actuele lesrooster of schrijf je in.